περιβάλλον και πολιτική

Λάζαρος – Κύπρος, Αναστάσεις – Ρωσσία, Μυθολογία – πολιτική κα

leave a comment »

Eliades_-_Chotzakoglou__Agios_Lazaros_ekthesi_GR_-_EN

[τα πιο κάτω δεν ενδιαφέρουν τους ψευτοπροοδευτικούς, κολλημένους με τον αθεϊσμό και την αριστερά έτσι όπως αυτοί την εννοούν κλπ. Ενδιαφέρουν όσους ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό και την πολιτική. Και αυτοί είναι που ενδιαφέρουν και εμάς. Άλλωστε στον τίτλο ΕΠΠΠΟ υπάρχουν 3π. Οι πρώτοι λοιπόν ας μην μπουν στον κόπο. Ας διαβάζουν μόνο ότι νομίζουν ότι αφορά το περιβάλλον. Και ας φυλαχθούν από την αμαρτία προς θάνατον: την σκέψη. Οι υπόλοιποι ίσως βρουν ενδιαφέρον την συνέχεια και το κλείσιμο του πασχαλινού αφιερώματος, όπου πολλά και εν πρώτοις άσχετα θα συσχετισθούν)

Ας κλείσουμε όπως περίπου αρχίσαμε (την Πασχαλινή περίοδο) με το Ανάσταση του Λαζάρου (Θεοφάνη του Κρητός) (μικρό πασχαλινό αφιέρωμα)

Είχαμε ξεκινήσει με μία εικόνα του Θεοφάνη του Κρητός. Ο οποίος  όχι απλώς δεν είναι τυχαίο πρόσωπο: αλλά ανήκει στη μεγάλη εκείνη οικογένεια των ελλήνων που σκορπισμένοι στον κόσμο, έφεραν μαζί τους τον πολιτισμό τους και την ελληνικότητά τους. Λέει ο Ν. Καζαντζάκης στο ταξιδιωτικό του βιβλίο για την Ρωσσία (που συνάμα ήταν ένας ύμνος στην μπολσεβικική επανάσταση τότε): «(μιλάει ένας ρώσσος και μάλιστα χαρακτηρίζεται σύντροφος από τον συγγραφέα) Ο πρώτος μεγάλος ζωγράφος μας ήρθε από την πατρίδα σας, ο Θεοφάνης ο Κρητικός,   και γίομωσαν οι εκκλησιές του παλιού Νόβγκοροντ με την άγρια πνοή του. Φλογεροί, μεγαλόπνοι, όλο πάθος είναι οι προφήτες του, οι Παναγιές του αυστηρές, χωρίς τρυφερότητα, σα μεγάλες φυσικές δυνάμες. Από τη δυνατή τούτη ρίζα του Θεοφάνη του Κρητικού ξεπετάχτηκε ο λυγερός βλαστός, ο Αντρέας Ρουμπλιώφ, πιο άνθρωπος, πιο πράος …»( σελ. 130, εκδ. Καζαντζάκη)

Η εικόνα που είχαμε βάλει αφορούσε την ανάσταση του Λαζάρου. Ο Λάζαρος γιορτάζεται ιδιαίτερα στην Κύπρο, ιδίως στη Λάρνακα, όπου διετέλεσε πρώτος Επίσκοπος Κιτίου τον πρώτο αιώνα μ. Χ. [περισσότερα λοιπόν για την γιορτή και την εικονογραφία στην Κύπρο στο http://larnacainhistory.wordpress.com/2011/04…%85/ . ΄Οπου δύο ενδιαφέρουσες αναφορές: περί του αν ξαναγέλασε ο Λάζαρος και περί Λατινοκρατίας στο νησί][επίσης, μια έκθεση για τις εικαστικές τέχνες στο Βυζάντιο, από το 7ο Γυμνάσιο Ρόδου, χρονιά 2011-2012, http://www.slideboom.com/presentations/50….%BF, μια συμπαθητική δουλειά των μαθητών και όπου στο slide 35 η σπάνια απεικόνιση της Έγερσης του Λαζάρου από την δημοσιευόμενη και από εμάς εικόνα]

Την πολύπαθη Κύπρο που για άλλη μια φορά δοκιμάζεται, προδίδεται ή τουλάχιστον εγκαταλείπεται από την ελλαδίτικη μητέρα-κοινωνία και μάλιστα ως τραγική ειρωνία (πιθανότατα όχι και τόσο ειρωνία) η καινούργια δοκιμασία της ξεκίνηση την ημέρα της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου (2013).

Eliades_-_Chotzakoglou__Agios_Lazaros_ekthesi_GR_-_EN_page27_image11.jpg

[ Από έκθεση του Κυπριακού οργανισμού τουρισμού, ο κατάλογος της έκθεσης, O ΑΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ, Το προσκύνημα, η εικονογραφία, η λατρεία και οι παραδόσεις του Aγίου στην Κύπρο, ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΑΚΑΡΙΟΥ Γ’, Λευκωσία, 2 Μαρτίου – 8 Μαΐου 2010 στο http://www.academia.edu/1940341/_._._O_._A_2_-_8_2010_2010_-_-_-_

.

Σε μορφή pdf: Eliades_-_Chotzakoglou__Agios_Lazaros_ekthesi_GR_-_EN ]

Eliades_-_Chotzakoglou__Agios_Lazaros_ekthesi_GR_-_EN_page27_image12.jpg

Τέλος στο πιο κάτω άρθρο γίνεται μια ενδιαφέρουσα αναφορά στο αφύσικο γεγονός της Αναστάσεως και σε μυθολογίες όπου συναντάμε ανάλογες (μα ποτέ ίδιας ουσίας) αναφορές και ιστορίες με την Ανάσταση του Χριστού. Ενδιαφέρουσα σύμπτωση: ο αρθρογράφος ξεκινά με εικόνα από ταινία μεγάλου ρώσσου σκηνοθέτη, που στις ταινίες του οι προαναφερθέντες πιο πάνω ζωγράφοι έχουν σημαντικό ρόλο …

Η εσωτερική αναγέννηση

Του Ηλια Μαγκλινη

Σε μια σκηνή της ταινίας «Σολάρις» (1972) του Αντρέι Ταρκόφσκι παρακολουθούμε την επώδυνη, αγωνιώδη ανάσταση μιας γυναίκας. Στο φιλμ, ο μυστηριώδης, πηχτός ωκεανός που περιβάλλει τον πλανήτη Σολάρις «διαβάζει» το υποσυνείδητο των κοσμοναυτών φέρνοντας στην επιφάνεια μορφές από το παρελθόν τους. Ο νεοφερμένος στον διαστημικό σταθμό Κρις Κέλβιν παρακολουθεί έντρομος τη γυναίκα που κάποτε αυτοκτόνησε εξαιτίας του να πεθαίνει ξανά (πάλι εξαιτίας του) και να ξαναζωντανεύει μπροστά του. Οπως και η γέννηση, έτσι και η ανα-γέννηση περιέχει πόνο και αγωνία. Είναι κάτι που αντιβαίνει κάθε φυσικό -ακόμα και ηθικό- νόμο. Και όμως η ιδέα της ανάστασης -της ανέλπιστης αναίρεσης του οριστικού που χαρακτηρίζει τον θάνατο- είναι κομβικής σημασίας για τον χριστιανισμό. Αναστάσιμα επεισόδια εξάλλου απαντούν και σε μύθους της προχριστιανικής εποχής.

Ο κύκλος της ζωής

Ενδεικτικά, η μυθολογία των Φοινίκων παρουσιάζει…

http://news.kathimerini.gr…._1_04/05/2013_519501

 

Eliades_-_Chotzakoglou__Agios_Lazaros_ekthesi_GR_-_EN_page27_image6.jpg

—————————

και για όσους ενδιαφέρονται για την Βυζαντινή Τέχνη γενικότερα (με αφορμή ίσως και τα πιο πάνω): http://www.scribd.com/doc/118138221/%C…%82

Advertisements

Written by dds2

Μαΐου 24, 2013 στις 9:24 πμ

Αναρτήθηκε στις Uncategorized

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: